שפים – מסעדנות, קייטרינג, מטבחים מקצועיים
27 במאי 2017
20:32


 



    
השוק בגבעת ברנר. צילום: אוהד ערד
כתבות נוספות
עצמות בקר מדריך מקוצר

לילות לוינסקי

לקנות כמו שף

מלפפון יד ראשונה, מפרטי

 
 
 

יותר שוקי איכרים, יותר מכירות ברשת, יותר תיירות אוכל — 2015 סימנה תמורות בענף החקלאות ובאופן שבו אנחנו קונים את הירקות שלנו.   

מי שהיה פעיל ברשתות החברתיות בשנה האחרונה לא יכול היה שלא לשים לב למספר העצום של תמונות חקלאים, המוֹכרים את תוצרתם ישר מהטנדר בצידי הדרכים. אין להם ברירה — אם ימכרו לרשתות השיווק הגדולות, פערי התיווך יחרבו את הסיכוי שלהם להרוויח משהו. בחודשים האחרונים החלו למכור בשווקים עגבניות ב-20-15 שקל (וזה אם מצליחים בכלל למצוא עגבניות נורמליות). המלפפונים הכפילו את המחיר ושמועות עיקשות מדברות על כך, שיהיה מאוד קשה להשיג אבוקדו בחורף הקרוב. החקלאים בתסיסה, משקים משפחתיים קורסים ולפני כחודש שיירה של חקלאים בטרקטורים עלתה לירושלים, למחות ולבקש סיוע מהממשלה.
החקלאות הישראלית במשבר, גם השנה. לגורמים הרגילים (העדר תמיכה ממשלתית, מחסור בידיים עובדות, פערי תיווך גדולים) נוספו פגעי מזג אוויר קשים, כשגידולים פשוט נתלשו מהעץ בסופות או ספגו מכות אנושות ממטחי הברד ממש רגע לפני הקטיף. גם המשבר ב"אגרסקו" (היצואנית הגדולה של תוצרת חקלאית ישראלית) הנחית מהלומה על הענף, ושינויים בשערי המטבע, בעיקר ברוסיה הרוכשת 80-70 אחוז מן הפלפלים הישראליים, הובילו להפסדים עצומים. פתרון לא נראה באופק, אבל עומק המשבר ייצר תהליכים, שהשפיעו מאוד על מגוון הירקות והפירות שגדלים פה ועל הדרך שבה הם מגיעים אלינו. חלק מן החקלאים עברו לגידולי נישה, חלק עברו למכירה ישירה — באינטרנט או בשוקי איכרים קטנים, שצצים בכל מקום.

צילום: גל בן זאב. לימור אורן ועודד שרהבני, מייסדי שוק האיכרים ברמת השרון

רשת הצלה
אחד הפתרונות היצירתיים שמצאו החקלאים היה להקים אתרים ייעודיים להזמנה ישירה של תוצרת טרייה. בשנה וחצי האחרונות המגמה התחזקה ואל אתרים ותיקים כמו "משק חביביאן", "גן השדה" ו"הגינה של מגי" נוספו אתרים חדשים (גם אורגניים וגם לא) כמו "המושבניק", "עלה הביתה", "ערן הגנן" ו"האורגני". אלה מאפשרים לדלג על הביקור בחנות או בשוק ופשוט להזמין ירקות הביתה. ברוב האתרים ויתרו על נוסחת הארגזים שתוכנם נקבע על ידי המגדל — לטובת שיטה נוחה בהרבה, המאפשרת לבחור אילו ירקות שרוצים ובאיזה כמות שרוצים.
קניית מזון ברשת היא אמנם לא דבר חדש, אבל קניית פירות וירקות די דשדשה עד 2015. כנראה כאשר מדובר בירקות קשה יותר לוותר על מישוש הסחורה ועל האפשרות להריח כל לימון ומלון.
בתחילת השנה המגזין הכלכלי "פורבס" פרסם כתבה שעסקה בצמיחתה של מכירת הירקות והפירות און-ליין ובהשלכותיה. אחת הסוגיות שנדונו בכתבה היתה האפשרות, שבקרוב מאוד הירקניות והשווקים יתייתרו וייעלמו לטובת אתרי ההזמנה ברשת. עד עכשיו זה לא קרה, אבל ברור כבר היום שהשווקים המסורתיים נאלצים להמציא את עצמם מחדש. 

השוק הפליאוליתי

אבא'לה בוא ללונק פארק
שוק מחנה יהודה הפך כבר לפני שנים למתחם בילוי. בין הבסטות התמקמו בתי אוכל, מסעדות שף וחנויות עיצוב וביגוד. בשנתיים האחרונות שוק הכרמל צועד בעקבותיו ומתחדש כל העת בבתי אוכל קטנים. רק השנה נפתחו בו "שוקשוקה" — בית אוכל קטן ואקלקטי של אשר חביבי; "השומר 1" של השף נאור כהן, שמגיש כריכים עם תבשילים ביתיים נהדרים; "אריפה" — דוכן ללחמניות ונצואלייניות; או "באני צ'אי", בו מגישים אוכל רחוב דרום אפריקאי. ברחובות הקטנים המובילים אל השוק כבר אפשר למצוא חנויות שיקיות של בגדים, צעצועים ותכשיטים.
‏"שרונה מרקט", שנפתח השנה ובחר לקרוא לעצמו שוק דווקא בלועזית, מסמן את אופיים של השווקים החדשים. כבר לא מדובר במעוז העממיות, המקום אליו מגיעים המועמדים לכנסת כדי להצטלם עם ההמונים; כבר לא המקום הכי זול לקנות תוצרת טרייה, אלא צורת בילוי שחוגגת אוכל — לונה פארק קולינרי אם תרצו.
במתכונת דומה, רק עם התכווננות לקהלי יעד ספציפיים, פועלים גם השוק הפליאוליתי, הנפתח במיקומים שונים ומאגד יצרנים קטנים ואיכותיים, ומנגד שוק "מנטה" הטבעוני. בשניהם ההצטיידות היא רק חלק מן העניין. הם מלאים פעילויות ודוכני אוכל רחוב ומזמינים את המבקרים לבילוי ממושך וטעים. נראה כי שווקים דומים צפויים להיפתח בשנים הבאות. כבר באפריל הקרוב קובי טרייביטש, הבעלים של "טיב טעם", עתיד לפתוח שוק אוכל חדש בתל אביב (רחוב רוטשילד פינת אלנבי), שבו יהיו דוכני בשר, דגים, תוצרת חקלאית ודוכני אוכל רחוב מוקפדים.

השוק החדש
בשנה שעברה, בעקבות מה שכונה אז "מחאת הפלפלים", קמה התארגנות של חקלאים, שהחלו ליזום אירועי מכירת ירקות ופירות ישר מהשדה במקומות שונים בארץ. במהלך 2015, אחרי קמפיין גיוס מוצלח ב"הדסטרט", אירועי המכירה הפכו למוסד קבוע (ואפשר להתעדכן באתר directfarming.co.il לגבי מועדים ומיקומים). שוקי איכרים, שבהם חקלאים מעמידים דוכנים, קמו גם ברמת השרון, עמק חפר, בת הדר (בדרום), רמלה, גבעת ברנר ועוד. השוק ברמת השרון לדוגמה הוא יוזמה עצמאית של לימור אורן (מסעדנית, לשעבר מנכ"לית רשת "ג'ירף" ו"ג'פניקה") ובעלה עודד שרהבני, שחיברו בין דוכנים של חקלאים ויצרנים קטנים לדוכנים למכירת אוכל מוכן — והכל תחת קורת גג אחת. זה מאפשר להם להיות אחראים באופן אישי לאיכות התוצרת (תוך התחייבות להחליף כל מוצר שלא היה טעים). 
הקשיים שחווה ענף החקלאות הם לא הסיבה היחידה לשגשוג שוקי האיכרים הקטנים. "תרבות הסופר הביאה לניתוק מוחלט בין הצרכן לאוכל שלו," מסבירה שיר הלפרן, ששוק האיכרים שלה ושל מיכל אנסקי היה הראשון בארץ (השנה מלאו שבע שנים להיווסדו). "איך האוכל גדל? מתי הוא הגיע למדפים? כמה זמן הוא היה בקירור? מי גידל אותו? השאלות הללו לגבי מה שאנחנו מכניסים לגוף שלנו היו הבסיס להקמת השוק הראשון. כי כאן אתה יודע. בעשר השנים האחרונות המודעות הזו מתפתחת אצל יותר אנשים, ולכן יש כל כך הרבה מקום לשוקי איכרים חדשים. המפגש עם הירקות או הפירות, שנקטפו רק שעות ספורות לפני שהם נרכשים, חשוב גם למי שמתעניין באיכות חומרי הגלם ברמה הקולינרית. אינפלציית תוכניות האוכל בטלוויזיה הביאה איתה מודעות — כולם רוצים את הכי טרי והכי מיוחד." לצד השוק בנמל תל אביב ואחיו ברעות, כפר סבא וגבעתיים, הלפרן תפתח החודש גם שוק איכרים בשוהם ואולי גם בראשל"צ.
השווקים הקטנים אמנם אינם מהווים פתרון עבור החקלאים הנאבקים, ודאי לא עבור כאלה שמגדלים דונמים רבים של פלפלים או עגבניות וצריכים להגיע לקהל רחב, אבל אולי הם מסמנים דרך חדשה-ישנה לגדל ולצרוך תוצרת חקלאית בהיקפים קטנים, אזוריים, המבוססים על היכרות עם קהל הקונים והצרכים שלו.

שרי חוזרת הביתה
עגבניות השרי המופלאות שהגיעו רק ל"מרקס אנד ספנסר", קלמנטינות "אור" שגדלו בארץ אבל ישראלים יכלו לפגוש אותן רק בשווקים אירופאיים, פורומים של אוהבי אוכל שמחפשים בזיליקום תאילנדי וגעגועים עזים לטעם של הליים שמגיע רק למסעדות — כל אלה הם נחלת העבר. אולי שוקי האיכרים הם שהוכיחו לחקלאים שיש מספיק צרכנים ישראלים המוכנים לשלם עבור ירקות מיוחדים, ואולי פשוט עסקי הייצוא החקלאי צולעים. כך או כך היום אתם יכולים למצוא אפילו בסופר הקרוב לביתכם תוצרת איכותית ואקזוטית: תפוחי אדמה בלו ליפס, צרורות קייל, טרגון, ליים ועוד. עם ההשקה של אתר "עלה הביתה" כל אזוטריה שחלמתם עליה נמצאת כבר בהישג יד (שורש יוקה, עלי בננה, פלנטיין, לימוני יוזו ועוד). אסי זהבי המנכ"ל, שהקים את האתר יחד עם יובל הלמן וגדעון בילינסקי מ"עלה עלה", מספר כי "יותר ויותר חקלאים פונים לתחום של חקלאות נישתית — בהדרים, בתפוחי אדמה או בירקות שורש. הידע החקלאי בארץ מאפשר אקלום טוב גם של זנים שמגיעים מאקלים שונה לגמרי, ואם המוסכמה פעם היתה שאלה מוצרים שפונים איתם לחו"ל — היום הצרכן הישראלי כבר נחשב לקהל יעד פוטנציאלי."



תגובות הוספת תגובה
1.OSCeDERPxwGCKHAzjlvcaafjpgssz24/01/16
2.0fxvndy3asRekbsp1n411/03/16
3.una pregunta, el gerCharleigh24/05/16
4.Check that off the lKevrell22/11/16
5.There may be minor wNyanna01/04/17
6.http://www.cheapjordans.us.comcheap jordans18/05/17
7.http://catb.in/EpHryeezy boost18/05/17
8.http://www.nmdadidas.us.com/adidas-nmd-runner-white-black-men-women-p-60.htmlAdidas NMD Runner White Black men women18/05/17
9.http://www.adidasstansmith.me.ukadidas stan smith uk20/05/17
10.http://www.chromeheartsonlinestore.us.comchrome hearts online22/05/17
11.http://www.adidasultraboost.us.orgadidas ultra boost uncaged23/05/17
12.http://www.rosherun.us.comnike roshe run25/05/17
13.http://42.herber.pl/yeezyboostyeezy boost25/05/17
14.http://www.jordansforcheap.us.comcheap jordans27/05/17

 
 
 
הפכו לעמוד הבית
הדפסה
הוספה למועדפים
חזרה לעמוד הבית